دکتر نیرومند | پولیپ صفراوی چیست؟
پولیپ صفراوی چیست؟

پولیپ صفراوی چیست؟

پولیپ صفراوی چیست؟

پولیپ صفراوی ضایعات خوش خیمی هستند که از مخاط کیسه صفرا منشا می گیرند. پولیپ ها معمولا فاقد ضرر هستند اما در مواردی که قطر آنها بیش از یک سانتی متر باشد و ویژگی های آدنوماتوز داشته باشد به دلیل مشکوک بودن به سرطان از نظر پزشکی و بالینی حائز اهمیت می باشند. پولیپ صفراوی معمولا به طور اتفاقی در معاینات سونوگرافی شکم شناسایی می شوند. خطر ایجاد سرطان ناشی از ضایعات پولیپ صفراوی در مقالات علمی صفر تا 27% گزارش شده است. در مورد مدیریت پولیپ ها اتفاق نظر وجود ندارد.

پولیپ ها را می توان در پنج دسته مختلف گروه بندی می کنند که عمدتا به صورت نئوپلاستیک (پولیپ واقعی) و غیرنئوپلاستیک (پولیپ غیر واقعی) است می باشند. پولیپ صفراوی ناشی از کلسترول، 60% پولیپ ها را تشکیل می دهد. شایع ترین پولیپ ها یعنی حدود 25% ضایعات، پولیپ های خوش خیم هستند که پس از پولیپ کلسترولی می باشند. این نوع پولیپ ها نیز دارای رشد غیر سرطانی هستند. از نظر بالینی تفاوت هایی در تشخیص، پیگیری و روند درمانی ضایعات خوش خیم وجود دارد. استفاده گسترده از سونوگرافی باعث افزایش تشخیص این پولیپ ها شده است. پولیپ های صفراوی از جمله شایع ترین بیماری هایی است که در سیستم صفراوی مشاهده می شود. پولیپ های صفراوی در حدود 3 تا 7% از افراد جامعه دیده می شود. شیوع این بیماری در افراد زیر بیشتر مشاهده می شود:

•    افراد سن بالا

•    جنسیت مرد

•    فشار خون بالا

•    دیابت

•    عفونت هپاتیت سی

•    افراد چاق

•    اختلال قند خون

 

علل ایجاد پولیپ صفراوی

در مطالعات انجام شده هیچ ارتباطی بین تشکیل پولیپ صفراوی و عواملی مانند سن، جنسیت، وزن، وضعیت بارداری و مصرف داروهای هورمونی مشاهده نشده است. علل ایجاد پولیپ صفراوی با توجه به ساختار آنها متفاوت است. بیشتر ضایعات ناشی از رسوب تری گلیسیریدها، استرهای کلسترول و پیش سازهای آنها در لامینا پروپریا کیسه صفرا می باشد. منشا برخی از پولیپ ها از ساختارهای لایه ای دیواره کیسه صفرا می باشد و پولیپ واقعی هستند. افرادی که سطح کلسترول خون آنها بالا است یا دارای نمک در صفرا هستند ریسک بالاتری برای ابتلا به پولیپ صفراوی دارند.

ضایعات پولیپ ناشی از اپیتلیوم کیسه صفرا که بدخیم به نظر می رسند به عنوان سرطان کیسه صفرا تشخیص داده می شوند. بیماران مبتلا به پولیپ بدخیم ساقه دار اغلب دارای پاپیلاری هستند در حالی که بیماران فاقد ساقه، پولیپ های از نوع گره ای هستند. از نظر هیستوپاتولوژیک غالبا آدنوکارسینوم (غده سرطانی بدخیم) می باشند. بر اساس طبقه بندی سازمان جهانی بهداشت، یک سیستم درجه بندی سه مرحله ای تحت عنوان درجه ضعیف، درجه متوسط و درجه خوب برای سرطان کیسه صفرا وجود دارد.

 

نحوه درمان پولیپ صفراوی

به نظر می رسد سونوگرافی و سونوگرافی آندوسکوپی مهم ترین ابزار در تشخیص و درمان افتراقی این بیماری باشد. در مواردی که احتمال خطر وجود دارد سونوگرافی باید هر 3 تا 12 ماه یکبار تکرار شود. امروزه رایج ترین روش درمانی، انجام کوله سیستکتومی در بیماران مبتلا به پولیپ های بزرگ تر از یک سانتی متر است. کوله سیستکتومی رادیکال با برداشتن و جراحی از کبد و مجرای سیستیک در مراحل ابتدایی بیماری انجام می گیرد. برداشتن سگمنتال کبد (برداشتن بخش هایی از بافت سالم) در مواردی که بدخیمی گزارش می شود انجام می گیرد.

پولیپ صفراوی را ابتدا به دو گروه خوش خیم و بدخیم طبقه بندی می کنند. سپس ضایعات خوش خیم را به دو گروه نئوپلاستیک به معنای پولیپ واقعی و غیر نئوپلاستیک تقسیم می کنند. پولیپ های نئوپلاستیک عمدتا شامل آدنوم و تومورهای مزانشیماتوز است. آنها پولیپ واقعی هستند. پولیپ های آدنوماتوز 4% پولیپ ها را تشکیل می دهند. در صورتی که پولیپ صفراوی خوش خیم باشد و علائم آزاردهنده ای نداشته باشد، از مسکن ها، ضد التهاب ها و آنتی بیوتیک استفاده می شود. در غیر این صورت جراحی لاپاراسکوپی بهترین گزینه درمانی خواهد بود.

 

نحوه درمان پولیپ صفراوی

 

تاثیر رژیم غذایی و پیشگیری
برای پیشگیری از پولیپ صفراوی بهتر است دور غذاهای چرب، فست فود و آماده را خط بکشید. همچنین مصرف محصولات لبنی پرچرب، نوشیدنی های گازدار را کنار بگذارید. سعی کنید مصرف زنجبیل و زردچوبه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید. همچنین مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را نیز بیشتر کنید. در نظر داشته باشید که با وجود درمان های خانگی متاسفانه پولیپ صفراوی درمان خانگی ندارد. برخی از این درمان های خانگی مانند بستن کیسه آب گرم در قسمت کبد، نوشیدن آب گلابی یا مصرف گلابی، نوشیدن روغن زیتون تصفیه نشده با معده خالی می باشد. برخلاف درمان های خانگی مصرف کمتر غذاهای چرب می تواند تاثیر مثبتی بر روی عدم تشکیل پولیپ های کلسترولی داشته باشد.

 

تاثیر رژیم غذایی و پیشگیری

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6969319/

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول