دکتر نیرومند | همه چیز درباره سنگ کلیه
همه چیز درباره سنگ کلیه

همه چیز درباره سنگ کلیه

همه چیز درباره سنگ کلیه

کلیه ها جزو اندام های داخلی بدن محسوب می شوند و می تواند هورمون های بسیار مهمی را تولید نمایند. ساختار کلیه ها به لوبیا شباهت دارد و هر کدام از آنها یک مشت می باشند. ما در این مقاله قصد داریم با بیماری سنگ کلیه بیشتر آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.      

 
آشنایی با سنگ کلیه
سنگ کلیه یک جسم بسیار سخت می باشد و از مواد شیمیایی که در ادرار موجود هستند ساخته می شود. این بیماری به نشانه های زیادی همراه می باشد،مهم ترین نشانه ها عبارتند از: خون در ادرار، حالت تهوع، درد بسیار شدید در کمر، تب و لرز و استفراغ. ادرار مواد زائد گوناگونی دارد که در آن حل می شود. زمانی که مقدار فراوانی مواد زائد در ادرار حل شوند، کریستال ها ایجاد می شوند. کریستال ها می توانند عناصر دیگر را جذب نمایند و جسم جامدی را تشکیل دهند. جسم جامد می تواند با ادرار از بدن دفع شود. به طور معمول مواد شیمیایی به وسیله کلیه از بدن خارج می شود. در اکثر افراد مایع ادرار می تواند موجب شستشوی مواد زائد شود. 
به یاد داشته باشید بعد از تشکیل سنگ کلیه، امکان دارد کمی سنگ از مجاری ادراری به بیرون از بدن حرکت نماید. برخی اوقات سنگ های ریز از بدن دفع می شوند. سنگ هایی که نمی توانند حرکت کنند موجب درد شدید در مثانه، مجاری ادراری و کلیه می شوند.  


دلیل ایجاد سنگ کلیه
دلایل ایجاد سنگ کلیه می تواند به وراثت، عفونت، مصرف مواد غذایی دارای شکر و نمک بیش از حد، کاهش وزن، چاقی، ورزش نکردن و کم نوشیدن آب مربوط شود. توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه فروکتوز می تواند موجب ایجاد سنگ کلیه در فرد شود. فروکتوز در شکر وجود دارد. 

   
چگونه بیماری سنگ کلیه را تشخیص دهیم؟
لازم به ذکر است بدانید تشخیص دقیق سنگ کلیه با معاینه پزشکی، آزمایشات تصویربرداری و سوابق پزشکی آغاز می شود. متخصصین نخست باید اندازه و شکل این بیماری را به طور دقیق بدانند. برای بررسی این مسئله باید از سی تی اسکن و اشعه ایکس استفاده کرد. اشعه ایکس می تواند نوع، موقعیت و اندازه سنگ را به طور دقیق نشان دهد. پس از آن پزشک شما می تواند به طور کامل تصمیم بگیرد که چگونه سنگ شما از بین می رود. به یاد داشته باشید سلامت کلیه های شما با آزمایش ادرار و آزمایش خون بررسی می شود. پس از آن سلامت بدن، محل و اندازه های سنگ شما باید به طور دقیق مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

بررسی سلامت کلیه با آزمایش ادرار و آزمایش خون

 

این بیماری چه نشانه هایی دارد؟
معمولا سنگ هایی که زمینه ساز بیماری سنگ کلیه می شوند، بسیار ریز هستند. تعداد اندکی از این سنگ ها  به اندازه توپ گلف هستند. به یاد داشته باشید هر چقدر اندازه سنگ ها بزرگتر باشد، باید به نشانه های این بیماری توجه بیشتری داشت. ما پیش از این به طور مختصر به علائم این بیماری اشاره کردیم. در این بخش به این نشانه ها به صورت کامل تر می پردازیم:
    تب و لرز بسیار شدید 
    درد بسیار شدید در دو قسمت کمر
    مشاهده خون در ادرار
    در معده که ثانیه به ثانیه شدیدتر می شود.
    ادراری که بوی بسیار مشمئز کننده ای می دهد و بسیار کدر است.
    حالت تهوع و استفراغ


بهتر است بدانید سنگ کلیه هنگامی با درد همراه است که موجب انسداد یا تحریک شود. این عمل به سرعت زیادی تبدیل به درد می شود. در اکثر مواقع، این بیماری آُسیبی به فرد وارد نمی کند، .ولی به طور معمول بیمار درد زیادی را نیز تجربه خواهد کرد. شما می توانید برای درمان سنگ های کوچک از مسکن ها استفاده نمایید. به یاد داشته باشید در اکثر موارد بیمار به درمان دیگری نیز احتیاج دارد. برای سنگ هایی بزرگ هستند باید به پزشک مراجعه نمود. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژِی در تهران می باشد. علاوه بر این گاهی اوقات بیمار نیاز به جراحی دارد. 

 

درد شدید کلیه

 

سخن پایانی
زمانی که نشانه های سنگ کلیه را تشخیص دادید، بهتر است به مرکز سونوگرافی یا رادیولوژی دکتر نیرومند مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژِی در تهران می باشد. همچنین این مرکز در زمینه سنگ کلیه بهترین و به روز ترین امکانات را با مجرب ترین متخصصین ارائه می دهد.          

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول