دکتر نیرومند | همه چیز درباره آندومتریوز
همه چیز درباره آندومتریوز

آندومتریوز

آندومتریوز نوعی بیماری التهابی است که در رحم زنان رخ می ‌دهد. در این بیماری بافتی که رحم را پوشش می ‌دهد ( آندومتر) دچار التهاب می‌ شود.

این بیماری می ‌تواند باروری زنان را تحت تأثیر قرار دهد و مشکلاتی مانند خونریزی شدید طی دوره قاعدگی، درد شکم شدید، دشواری در باروری و... را ایجاد کند.

تشخیص آندومتریوز عموما توسط پزشک انجام می ‌شود که شامل استفاده از اندوسکوپی (مشاهده داخل رحم با ابزار ویژه)، سونوگرافی، رادیوگرافی و سیستوسکوپی (مشاهده داخل رحم با استفاده از مایع خاص) می باشد.

درمان آندومتریوز بستگی به علائم و شدت بیماری دارد. در مواردی که درمان دارویی نتیجه ‌بخش نباشد یا بیماری مشکل‌ ساز شود، جراحی لازم است. با این حال برای تشخیص و درمان صحیح این بیماری، لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید و برنامه درمانی مناسبی تعیین کنید.

به طور کلی شناسایی و درمان آندومتریوز می ‌تواند از مشکلات جدی مانند ناباروری جلوگیری کند. بنابراین در صورت بروز علائم مشکوک، توصیه می ‌شود به پزشک مراجعه کنید.

بیماری آندومتریوز که به اختصار آندومتریت نیز گفته می شود، به التهاب غشای داخلی رحم یا لایه‌ درونی رحم اطلاق می ‌شود. این بیماری ممکن است علائم و نشانه ‌های مختلفی داشته باشد که شامل موارد زیر می‌ باشد:

1. درد شدید در ناحیه پایین شکم و لگن

2. خروج مقدار زیادی از مایعات و قرمزی واضح و غیرطبیعی از دستگاه تناسلی

3. تب و لرزش بدن

4. خستگی و ضعف عمومی بیمار

5. خونریزی نامعمول در مدت قاعدگی

- درد شکمی: درد یا مشکل در ناحیه شکم می ‌تواند از علائم این بیماری باشد. این درد می‌ تواند به طور مداوم یا با شدت زیاد باشد.

- خونریزی غیر عادی: قاعدگی دوره ‌ای یا خونریزی بین دوره ها می‌ تواند نشانه ‌ای از آندومتریوز باشد.

- علائم تنفسی و گوارشی: علائمی مانند تنگی نفس، سرفه، سینه درد، اسهال، تهوع و استفراغ نیز ممکن است به وجود آندومتریوز اشاره کنند.

- تغییر در وزن و سطح انرژی: افزایش وزن یا کاهش آن، لرزش، خستگی و ضعف عمومی نیز ممکن است علائمی از این بیماری باشند.

در هر صورت برای تشخیص و درمان دقیق بیماری آندومتریوز باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

علت بیماری آندومتریوز چیست

همانطور که اشاره شد در این بیماری لایه داخلی رحم دچار التهاب می‌ شود و علائمی مانند درد شدید قاعدگی، خونریزی غیرمعمول و ناراحتی عمومی را ایجاد می کند. برخی از علت ‌های بیماری آندومتریوز به شرح زیر است:

عفونت: عفونت ‌های باکتریایی یا ویروسی می ‌توانند باعث التهاب در دیواره داخلی رحم شوند. مثلا عفونت ‌های عمومی مانند عفونت تناسلی، التهاب ادنایتیس، آبسه ناخنی و یا عفونت‌ های ناشی از مننژیت می ‌توانند منجر به بروز آندومتریوز شوند.

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در سیکل قاعدگی می ‌تواند باعث رشد غیرمعمول (لومنه) رحم شود و منجر به التهاب آندومتریوز شود.

التهاب

انتقال عملیاتی: ممکن است در صورت انجام عمل جراحی روی رحم، میکروب ‌ها وارد لایه داخلی رحم شده و التهاب را ایجاد کنند.

سیستم ایمنی ضعیف: در برخی از افراد سیستم ایمنی بدن ضعیف می ‌باشد و قدرت مقابله با عفونت ‌ها کمتر است این موضوع نیز می ‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود.

در صورتی که شما علائمی از آندومتریوز را تجربه کرده ‌اید، توصیه می ‌شود با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص و درمان صحیح را دریافت نمایید.

چنانچه تمایل به انجام سونوگرافی و رادیولوژی دارید،  یک گزینه بسیار مناسب برای شما می باشد. می توانید با مراجعه سالانه و انجام سونوگرافی در این مرکز از سلامت جسمانی خود مطمئن شوید. شایان ذکر است دکتر نیرومند بسیار شناخته شده و باتجربه می باشد. به همین دلیل توصیه می شود به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی ایشان مراجعه نمایید.