دکتر نیرومند | همه چیز در مورد کیست های کلیوی
همه چیز در مورد کیست های کلیوی

همه چیز در مورد کیست های کلیوی

همه چیز در مورد کیست های کلیوی

مقدمه

امروزه بسیاری از افراد، دچار انواع کیست ها در نقاط مختلف بدن خود می شوند. یکی از کیست های رایج که عده ی زیادی را درگیر ساخته است، کیست کلیه است. این بیماری، مادرزادی می باشد. لازم به ذکر است که کیست های کلیه، اغلب قابل درمان هستند و به طور کلی کیست ها، معمولا جزو سرطان های خوش خیم به شمار می روند. ما در این مقاله، قصد داریم تا نکاتی را در مورد کیست های کلیوی، شرح دهیم. توصیه می کنیم شما نیز برای کسب دانش بیشتر در مورد این موضوع و نحوه ی درمان آن در ادامه ی این مقاله، ما را همراهی کنید. 

 

کیست کلیه چیست؟

کیست، یک بافت کروی شکل و متراکم است که در آن محتویات مختلفی به شکل مایع وجود دارد. معمولا کیست های کلیوی در سطح رویی کلیه و در قسمت زیرین آن به وجود می آیند. شکل ظاهری کیست های کلیوی، معمولا گرد یا بیضی می باشند. معمولا کیست های کلیوی در مردان بالاتر از 45 سال به وجود می آید. بهتر است بدانید که کیست های کلیوی در برخی مواقع، بدون علامت هستند و اغلب طی معاینات پزشکی اتفاقی به آن ها پی برده می شود. لازم به ذکر است که اگر کیست کلیوی خفیف و کوچکی وجود داشته باشد، می تواند آن را با درمان هایی مانند درمان دارویی از بین برد؛ ولی در صورت بزرگ بودن کیست، باید توسط عمل جراحی آن را برداشت. البته، امروزه استفاده کردن از عمل جراحی برای برداشتن این گونه کیست ها، بسیار نادر است. 

 

کیست های کلیوی

 

نشانه های وجود کیست کلیه
می توان گفت که به طور کلی کیست های کلیوی، علائم خاصی ندارند. معمولا علائم کیست کلیه در مواقعی حس می شود که کیست بزرگ شده و به اندام های دیگر، فشار وارد کند. برای مثال، شخصی که کیست کلیه  بزرگی دارد، ممکن است بین دنده ها و لگن خود، احساس درد داشته باشد. همچنین در برخی مواقع، کیست های کلیوی ممکن است عفونی شده و باعث درد، تب و حساسیت به لمس ناحیه ی خاصی از کلیه گردند. برخی کیست های کلیه، اثری بر روی عملکرد کلیه ها نمی گذارند؛ ولی در برخی مواقع، ممکن است عملکرد کلیه ها را تحت تأثیر قرار دهند. برخی تحقیقات، رابطه ی بین کیست های کلیه با فشار خون بالا را تأیید کرده اند. 

 

همه چیز در مورد کیست کلیوی

 

نحوه ی درمان کیست های کلیه به چه صورت است؟
برای مواقعی که کیست کلیه، شما را اذیت نمی کند و علائم خاصی را مشاهده نمی کنید، تنها کافی است که به یک متخصص یا پزشک مراجعه کنید. مواقعی نیز وجود دارند که توده های کلیوی یا همان کیست ها، باعث به وجود آمدن علائمی در شما می شوند. شما باید در چنین مواقعی، حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و یک پروسه ی درمانی مناسب را آغاز نمایید. معمولا کیست های ساده با دارو درمانی بر طرف می شوند. این در حالی است که درمان کلیه ی پلی کیستیک، نیازمند پروسه ی درمانی خاص تر و پیچیده تری می باشد. تشخیص کیست کلیه از طریق تصویر برداری توسط یک پزشک متخصص، صورت می گیرد. سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی از روش های رایج تصویربرداری کیست های کلیه هستند.
 فراموش نکنید که درمان کیست های کلیوی، باید به موقع انجام گیرد؛ مخصوصا زمانی که این کیست ها، باعث بروز علائم و یا دردی می شوند. متخصصین اورولوژی، معمولا از یک سیستم منحصر به فرد برای بررسی نوع و شدت کیست کلیه استفاده می کنند. برای مثال طبق این سیستم درجه بندی، کیست های درجه ی 1، تقریبا خوش خیم هستند. کیست هایی که سبب مسدود کردن جریان خون و یا دفع ادرار از کلیه ها می شوند از طریق روشی به نام اسکلروتراپی درمان می شوند. پزشک در این روش از طریق سونوگرافی، سوزنی را به داخل کیست وارد کرده و سپس آن را تخلیه و خارج می سازد. این روش معمولا به صورت سرپایی یا به کمک بی حسی موضعی انجام می شود. برای کیست های بزرگ، لازم است عمل های جراحی انجام شوند. 

 

کیست های کلیوی چیست

 

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی کیست های کلیوی و علائمی که از این گونه کیست ها خبر می دهند، پرداختیم. ملاحظه کردید که این کیست ها، قابل درمان شدن هستند؛ البته به شرطی که علائم ناشی از بروز آن، جدی گرفته شده و به موقع به پزشک، مراجعه شود. همچنین پی بردید که روش های تصویربرداری مختلفی برای تشخیص وجود این کیست ها درون کلیه، وجود دارند. امیدواریم نکات این مقاله، برایتان مفید و کاربردی واقع شوند. صمیمانه از همراهی شما تا انتهای این مقاله، سپاس گزاریم. 

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول