دکتر نیرومند | همه چیز در مورد نارسایی کلیه
همه چیز در مورد نارسایی کلیه

همه چیز در مورد نارسایی کلیه

همه چیز در مورد نارسایی کلیه

مقدمه

امروزه نارسایی کلیه به یکی از انواع بیماری های رایج در بین مردم، تبدیل شده است. بسیاری از افراد در حال جنگیدن و مقابله کردن با این بیماری هستند. عده ای نیز بابت داشتن چنین بیماری ای، احساس نا امیدی و درد شدید می کنند. بهتر است بدانید که این بیماری، جزو بیماری هایی است که می توان آن را درمان کرد؛ یعنی لاعلاج نیست. البته برای اطمینان حاصل کردن از این امر در مورد هر شخص، باید خصوصیات فردی و شرایط پزشکی همان فرد، بررسی شوند. ما در این مقاله، قصد داریم تا نکات و مطالبی را در مورد بیماری نارسایی کلیه شرح دهیم. توصیه می کنیم برای آشنا شدن هر چه بیشتر با علائم این بیماری و نحوه ی درمان آن در ادامه ی این مقاله، ما را همراهی کنید. 

 

نارسایی کلیه چیست؟

نارسایی کلیه، یکی از انواع بیماری های دردناک است. این بیماری به تدریج می تواند از بین رفتن عملکرد کلیه ها را به همراه داشته باشد. کلیه های هر انسان در حالت طبیعی، اضافات خونی را جدا می کند و آن ها را از طریق ادرار، دفع می نماید. وقتی که شخصی دچار نارسایی کلیه می شود، مقدار زیادی از این ضایعات در بدن تولید و انباشته می شوند. ممکن است شما در ابتدا متوجه نشوید که دچار این بیماری شده اید؛ چون در مراحل ابتدایی این بیماری، شما ممکن است هیچ علائمی نداشته و یا نشانه های کمی داشته باشید. 

معمولاً علائم بیماری نارسایی کلیه خیلی زود آشکار نمیشوند. این بدان معناست که در اکثر مواقع، بیماری تا ایجاد و بروز شکل جدی برای کلیه ها پیش می رود. لازم به ذکر است که اگر شخصی تا انتهای این بیماری پیش برود؛ یعنی دچار نارسایی مزمن کلیه شود، باید حتماً تحت دیالیز یا پیوند کلیه قرار بگیرد. بیماری نارسایی کلیه مزمن و شدید، می تواند کشنده باشد!  

 

علائم بیماری نارسایی مزمن کلیه

همان طور که در بخش قبل گفتیم، بیماری نارسایی کلیه به صورت تدریجی پیشرفت می کند. این بدین معنا است که علائم این بیماری به مرور زمان بارز می شوند. ما در زیر، چند مورد از اصلی ترین و مهم ترین علائم بیماری های کلیوی را ذکر کرده ایم:

1-    از دست دادن اشتها

2-    استفراغ

3-    مشکل در خوابیدن

4-    داشتن احساس خستگی و ضعف

5-    کندی ذهن

6-    به وجود آمدن تغییراتی در مقدار ادرار

7-    گرفتگی عضلات

8-    ورم کردن پاها و مچ

9-    خارش به صورت دائمی

10-    احساس درد در قسمت قفسه ی سینه در صورت تجمع مایعات در اطراف قلب

11-    بالا بودن فشار خون. 

این علائم، فقط به دلیل بیماری های کلیوی رخ نمی دهند. شما میتوانید بعد از بروز این علایم به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند در تهران مراجعه کنید. ممکن است ریشه ی بروز یا علت اصلی بروز این علائم، بیماری های دیگری به جز بیماری های کلیوی نیز باشند. این امر، بیانگر این موضوع است که نشانه ها و علائم بیماری های کلیوی، اغلب غیر اختصاصی می باشند. بهتر است بدانید که کلیه های شما تا حدودی، قابلیت جبران عملکردهای از دست رفته را دارند؛ ولی بیماری های کلیوی زمانی به وجود می آیند که کلیه های شما نتوانند آسیب های جبران ناپذیر وارد شده و نقص ها را بر طرف کنند. 

 

نارسایی کلیه

 

چه عواملی سبب بروز بیماری های کلیوی می شوند؟

تمام بیماری ها و نارسایی های مربوط به کلیه، مزمن نیستند. بیماری مزمن کلیه، معمولاً زمانی ایجاد می شود که یک بیماری دیگر، عملکرد کلیه ها را مختل کند. بیماری های که سبب ایجاد شدن نارسایی یا بیماری های مزمن کلیوی می شوند به شرح زیر هستند:

1-    دیابت نوع 1 یا 2

2-    فشار خون بالا

3-    گلومرولونفریت (التهاب فیلتر کننده های کلیه یا همان گلومرول ها)

4-    نفریت بینابینی (لتهاب توبول های کلیه و ساختارهای اطراف آن)

5-    کلیه ی پلی کیستیک

6-    انسداد طولانی مدت دستگاه ادراری

7-    ریفلاکس (برگشت ادرار به کلیه ها)

8-    عفونت کلیه (پیلونفریت). 

 

روش های پیشگیری و درمان نارسایی های کلیوی

برای این که بتوانید از مبتلا شدن به بیماری های کلیوی جلوگیری کنید و یا در صورت دچار شدن به نارسایی کلیوی، آن را درمان کنید، توصیه می کنیم راهکارهای زیر را مد نظر قرار دهید:

•    داشتن الگوی تغذیه ای مناسب (محدود کردن غذاهای حاوی نمک و پتاسیم)

•    ورزش کردن

•    عدم مصرف دخانیات و الکل

•    کم کردن مصرف غذاهای فسفردار؛ مانند: لوبیا سفید یا قرمز، شیر، عدس، ماهی ساردین.

درمان های دارویی نیز برای نارسایی ها و بیماری های کلیوی وجود دارند؛ ولی بهتر است در صورت تمایل برای استفاده از دارو، حتماً با یک متخصص و پزشک مشورت نمایید. شما میتوانید به  داروهایی که معمولاً برای درمان نارسایی های کلیوی مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر هستند:

1-    داروهای کلسیم کربنات

2-    داروی کلسی تریول

3-    داروی سولامر

4-    اریتروپویتین

5-    داربپوتین

6-    مکمل های آهن

7-    مکمل های ویتامین.

لازم به ذکر است که در مواردی که نارسایی شدیدی در کلیه ها وجود دارد و عملکرد کلیه ها را مختل ساخته است، بهتر است از دیالیز و پیوند کلیه برای درمان این بیماری استفاده شود. 

 

 درمان نارسایی های کلیوی

 

سخن پایانی

ما در این مقاله، نکات و مطالبی را در مورد نارسایی کلیه، بررسی کردیم. ملاحظه کردید که امروزه با پیشرفت علم پزشکی و همچنین تکنولوژی، درمان بیماری هایی همچون نارسایی کلیه به طرق مختلفی، امکان پذیر است. شما می توانید در صورت احساس خطر به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژِی در تهران مراجعه کنید. رعایت نکات گفته شده در این مقاله در خصوص روش های پیشگیری از بیماری های کلیوی، سلامت خود را در برابر انواع نارسایی های کلیوی تضمین کنید. امیدواریم مطالب و نکات گفته شده در این مقاله، برایتان مفید بوده باشند. 

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول