دکتر نیرومند | همه چیز در مورد سنگ صفراوی
همه چیز در مورد سنگ صفراوی

مقدمه

سنگ صفراوی یا سنگ کیسه صفرا یکی از شایع ترین بیماری هایی است که اغلب ما اسم آن را شنیده ایم. این سنگ معمولا بسیار کوچک است و از جنس کلسترول می باشد. همانطور که از نام این سنگ مشخص است در کیسه صفرا تشکیل می شود. کیسه صفرا یکی از اندام های کوچک انسان ها است که به شکل گلابی می باشد و در بالای کبد و سمت راست شکم قرار دارد.

وظیفه این اندام نگه داشتن مایعی به نام صفرا است. زمانی که رسوبات و توده های سخت مایع گوارشی در این کیسه جمع شود می گویند سنگ صفرا پدید آمده است. جنس این سنگ از کلسیم کربنات بوده و شکل آن به صورت کریستال های ریز می باشد. البته باید این نکته را یادآوری کنیم اندازه این سنگ در همه موارد ریز و کوچک نیست. در برخی مواقع امکان دارد اندازه آن به کوچکی دانه های شن باشد. در برخی مواقع نیز به بزرگی یک توپ گلف است.

در اغلب مواقع وجود این سنگ نشانه خاصی نداشته و نیاز به درمان ندارد. ولی فقط زمانی که سنگ صفراوی وارد مجاری نشود. در صورت ورود این سنگ به مجاری صفراوی فرد باید حتما درمان شود. به عنوان مثال زمانی که سنگ صفراوی خیلی بزرگ شود در مجاری صفرا گیر می کند. این گیر کردن سبب بروز درد و التهاب در فرد می شود.

حتی اگر این سنگ وارد مجاری روده شود عوارضی نظیر درد شکم یا انسداد روده و یا حتی مشکلات گوارشی را برای فرد پدید می آورد. به همین دلیل در صورت بروز چنین مشکلاتی حتما باید سنگ صفرا درمان شود.

حال اگر می خواهید اطلاعات خود را در مورد علائم و نحوه درمان سنگ صفراوی افزایش دهید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

علل بروز سنگ صفراوی

به طور کلی علت به وجود آمدن سنگ صفرا  Gallston عوامل ژنتیکی و محیطی و زمانی که سطح کلسترول صفرا بیش از حد افزایش یابد می باشد. البته دلایل مختلفی برای بروز این بیماری مطرح می گردد که عبارتند از:

•    افزایش سطح کلسترول در صفرا

•    افزایش سطح بیلی‌ روبین در صفرا

•    مصرف غذاهای پرچرب

•    ژنتیک و وراثت

•    سن فرد

•    بیماری های کبدی

•    مصرف داروهایی نظیر هورمون ‌های جنسی و قرص های ضد بارداری و کاهش وزن

علائم سنگ صفراوی

همانطور که اشاره نمودیم این عارضه در اغلب مواقع علائمی ندارد. اما زمانی که سنگ از کیسه صفرا حرکت کند و به سمت مجاری یا روده برود علائمی در شخص پدیدار می شود. مثلا اگر این سنگ در مجاری کیسه صفرا گیر کند فرد دچار درد شکمی می شود که به آن قولنج صفرا می گویند. زمان این درد ناگهانی و شدید معمولا بین 1 تا 5 ساعت است. سنگ صفراوی علائم و نشانه های دیگری هم دارد که عبارتند از:

•    درد در قسمت بالایی شکم: این درد شدید معمولا در قسمت راست و بالای شکم است. برخی افراد این درد را در شانه چپ خود نیز احساس می کنند. این درد شدید و ناگهانی امکان دارد مدت ها طول بکشد.

•    تهوع و استفراغ: این نشانه معمولا زمانی که فرد وعده غذای سنگین می خورد بروز می کند.

•    درد سینه: سنگ صفرا در برخی از افراد به صورت درد و سوزش در ناحیه پایین سینه بروز می کند.

•    زرد شدن رنگ پوست و چشم: زمانی که این سنگ ها مجاری و راه های صفرا را ببندند سبب زرد شدن رنگ پوست، چشم و حتی رنگ مدفوع فرد می شوند. چرا که مانع از رسیدن بیلی ‌روبین به خون می گردند.

•    تنگی نفس: زمانی که سنگ صفرا به ریه برسد شخص احساس تنگی نفس و درد در قفسه سینه می کند.

•    تب: در صورت افزایش التهاب و عفونت کیسه صفرا فرد دچار تب می شود.

سنگ صفراوی

تشخیص
مطمئنا یکی از مهمترین سوالات افراد این است که چگونه این بیماری را تشخیص دهیم؟ برای تشخیص سنگ صفرا روش های مختلفی پیشنهاد می گردد که شامل آزمایش خون، آزمایش تصویری و علائم بالینی می باشد. به طور کلی از طریق روش های زیر می توانید مطمئن شوید مبتلا به این سنگ هستید یا خیر:
•    آزمایش خون
•    آزمایش ادرار
•    سونوگرافی
•    CT Scan
•    ERCP
•    MRCP

سنگ صفراوی چیست

درمان سنگ صفرا
درمان سنگ کیسه صفرا بستگی به میزان حاد بودن این بیماری دارد. مثلا اگر فرد علائم و یا درد آنچنانی ندارد می تواند با یک رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه آن را کنترل کند. ولی اگر درد شدید در ناحیه شکم احساس کرد و یا دچار یرقان یا پانکراتیت حاد شد حتما باید کیسه صفرا را طی عمل جراحی بردارد. به طور کلی با توجه به میزان و اندازه سنگ صفرا و همچنین علائم بالینی بیمار روش های زیر برای درمان او تجویز می شود: