دکتر نیرومند | همه چیز در مورد زخم گوارشی و درمان آن
همه چیز در مورد زخم گوارشی و درمان آن

همه چیز در مورد زخم گوارشی و درمان آن

همه چیز در مورد زخم گوارشی و درمان آن

مقدمه

دستگاه گوارش، یکی از اندام های داخلی و مهم انسان ها است. این دستگاه، توسط لایه ای مخاطی پوشانده شده است که در صورت وارد شدن هر گونه آسیبی به این لایه، دستگاه گوارش دچار زخم های باز می شود. همه ساله عده ی زیادی از مردم، درگیر انواع زخم های گوارشی به خصوص زخم معده هستند. ما در این مقاله، قصد داریم تا مطالب و نکاتی را در مورد زخم گوارشی و درمان آن، ذکر کنیم. توصیه می کنیم شما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زخم گوارشی و راهکارهای درمان آن در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید. 

 

زخم گوارشی چیست؟

زخم های گوارشی، آسیب ها و زخم هایی هستند که در پوشش داخلی معده، مری و یا روده ی کوچک به وجود آمده و سپس به سایر اندام ها، گسترش می یابند. زخم گوارشی، اغلب به دلیل التهاب ناشی از اسید معده ایجاد می شود. این زخم، جزو مشکلات بهداشتی رایج به شمار می آید. همان طور که پیش تر نیز گفتیم، زخم گوارشی می تواند در معده نیز رخ دهد که در این صورت به آن، زخم معده می گویند. ممکن است یک شخص، انواع مختلف زخم های گوارشی را تجربه کند. برای مثال ممکن است زخم گوارشی او هم در معده و هم در اثنی عشر (قسمت ابتدایی روده ی کوچک) به وجود آمده باشد. بهتر است بدانید که زخم دستگاه گوارش، دارای درمان های موفقیت آمیزی می باشد و یک بیماری یا آسیب درمان ناپذیر نیست. 

 

همه چیز در مورد زخم گوارشی 

 

علائم و نشانه های زخم گوارشی کدام اند؟
برای این که بتوانید به موقع تشخیص دهید که دچار نوعی زخم گوارشی هستید یا خیر، بهتر است ابتدا با علائم زخم دستگاه گوارش آشنا شوید. برخی افراد، نشانه ها و علائم زیر را به صورت خفیف و برخی به صورت شدید تجربه می کنند. بهتر است در صورت تجربه کردن هر یک از علائم زیر حتی به صورت خفیف به یک پزشک و متخصص مراجعه نمایید. این امر باعث می شود تا در صورت وجود مشکل در دستگاه گوارشتان، بتوانید به موقع از آن پیشگیری کرده و روند درمانی را سریع تر آغاز نمایید. علائم و نشانه های زخم گوارشی به شرح زیر هستند:
•    درد سوزشی در ناحیه ی شکم. این درد معمولا، دارای خصوصیات زیر می باشد:
- شبیه یک درد مبهم است.
- روزها و حتی هفته ها ادامه دارد و گاهی ممکن است قطع شود.
- معمولاً 1 الی 3 ساعت بعد از صرف غذا شروع شده و یا نیمه شب که معده ی شما خالی است، احساس می شود.
- این درد، معمولاً بعد از خوردن غذا از بین می رود. 
•    کاهش وزن
•    کمبود اشتها یا از بین رفتن کامل آن
•    احساس درد در هنگام خوردن غذا
•    احساس ناراحتی و درد در معده
•    استفراغ. 

 

زخم گوارشی و درمان آن

 

بررسی عوارض زخم های گوارشی
اگر شما دچار نوعی زخم گوارشی خفیف یا شدید شده باشید؛ ولی آن را درمان نکنید، این زخم و درد ناشی از آن به تدریج بیشتر و شدیدتر خواهند شد. همچنین با ادامه یافتن این درد و شدت یافتن آن، عوارضی نیز برایتان به وجود می آید. این عوارض، شامل موارد زیر هستند:
-    سوراخ شدن: اگر در صدد درمان زخم معده از همان ابتدای بروز علائم و نشانه ها بر نیایید، این زخم در دیواره ی معده و یا روده ی کوچک، سوراخی را به وجود می آورد. این سوراخ نیز، باعث به وجود آمدن عفونت در ناحیه ی شکم می شود که با درد شدید و ناگهانی شکم همراه است. 
-    خونریزی داخلی: خونریزی خفیف، باعث کم خونی می شود؛ ولی در مواقعی که خونریزی شدید است، بیمار باید در بیمارستان بستری شود. علائمی همچون سرگیجه، سبکی سر، استفراغ خون و مدفوع سیاه، نشان دهنده ی خونریزی داخلی هستند.
-    بافت اسکار: بعد از آسیب دیدن دستگاه گوارش، بافت اسکار ایجاد می شود. این بافت، عبور غذا را سخت می کند و سبب استفراغ و کاهش وزن ناخواسته می گردد.
-    سرطان معده: هلیکوباکتر پیلوری، یکی از عوامل اصلی ایجاد زخم های گوارشی است. این عامل، خطر مبتلا شدن به سرطان معده را افزایش می دهد.  

 

زخم گوارشی 

 

کلام آخر
ما در این مقاله، مطالبی را در مورد زخم های گوارشی بیان کردیم. مشاهده کردید که اگر این زخم ها را نادیده بگیرید و یا علائم آن ها را بی ارزش بدانید، ممکن است دچار عوارض جبران ناپذیری شوید. این امر، اهمیت توجه کردن به نشانه های زخم های گوارشی و رجوع به موقع به پزشک را نشان می دهد. امیدواریم با خواندن این مقاله با علائم زخم های گوارشی به خوبی آشنا شده باشید و بتوانید از بروز این بیماری، جلوگیری نمایید. 

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول