دکتر نیرومند | هر آنچه لازم است درباره سنگ کلیه بدانید
هر آنچه لازم است درباره سنگ کلیه بدانید

هر آنچه لازم است درباره سنگ کلیه بدانید

هر آنچه لازم است درباره سنگ کلیه بدانید

سنگ کلیه 

به توده های سخت و کریستالی شکل که در داخل کلیه تشکیل می شوند، سنگ کلیه می گویند. سنگ های کلیه معمولا از کربنات کلسیم، فسفات، اکسالات یا مواد دیگری تشکیل شده ‌اند و ممکن است در اندازه و شکل ‌های متفاوتی دیده شوند.

معمولا تشخیص سنگ های کلیه براساس علائم بالینی، آزمایش ادرار و سونوگرافی کلیه انجام می شود. در صورت تشخیص سنگ کلیه، ممکن است از روش ‌های درمانی همچون دارو های ضد درد، تغییرات در رژیم غذایی، مصرف آب زیاد، امواج صدا (لیتوتریپسی) برای خرد کردن سنگ ‌ها یا جراحی برای برداشتن سنگ‌ ها استفاده شود.

در کل سنگ کلیه بیماری شایعی است که می‌ تواند به دلایل مختلفی در سیستم ادراری ایجاد شود. در صورت بروز علائم مشکوک توصیه می ‌شود به پزشک مراجعه کنید.

 

علائم 

علائم ایجاد بیماری سنگ کلیه ممکن است شامل:

1. درد شدید در ناحیه پشتی و کمر: این درد ممکن است در ناحیه پشت کمر یا در ناحیه نیشکر کمری شروع شود و به طرف جلوی شکم وارد شود. در بیشتر موارد درد بیشترین شدت خود را در ناحیه پشتی و کمر دارد. این درد معمولا به صورت ناگهانی شروع می شود و به طور طبیعی در طول چند دقیقه بهبود می یابد.

2. تغییر رنگ ادرار: وجود سنگ کلیه می تواند منجر به تغییر رنگ ادرار شود. 

3. تغییر در شیوه ادرار کردن: افراد مبتلا به بیماری سنگ کلیه ممکن است دچار مشکلاتی در ادرار کردن شوند. این فرایند می تواند شامل درد و سوزش در طول ادرار کردن، ادرار کردن در فواصل کوتاه تر، افزایش فرکانس ادرار کردن و... باشد.

4. تب و لرز: بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است تب و لرز نیز داشته باشند. این تغییرات در دما و فرکانس قلب معمولا ناشی از واکنش بدن به سنگ کلیه و عفونت است.

5. تهوع و استفراغ: این بیماری ممکن است منجر به تهوع و استفراغ شود. 

در صورت تجربه هر یک از این علائم، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان صحیح را دریافت کنید.

 

علت ایجاد سنگ کلیه

علت ایجاد این بیماری می ‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. عوامل زیر ممکن است نقشی در ایجاد سنگ های کلیه داشته باشند:

1. ترکیب بیش از حد مواد شیمیایی در ادرار: نمک‌ ها و مواد شیمیایی موجود در ادرار می‌ توانند با هم ترکیب شده و سنگ ‌های کلیه را تشکیل دهند.

2. بیماری های زمینه ‌ای: برخی بیماری ها مانند دیابت، یبوست مزمن، عفونت‌ های مکرر ادراری و دیگر بیماری های متابولیکی می ‌توانند باعث ایجاد سنگ های کلیه شوند.

3. کاهش مایعات مصرفی: کاهش مصرف کافی مایعات و آب می ‌تواند منجر به ترکیب مواد معدنی در ادرار و باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

4. التهاب کلیه: بطور معمول التهاب کلیه می ‌تواند باعث تولید این بیماری شود.

 

سنگ کلیه

 

. عوامل محیطی: استفاده از آب آلوده، تغییر اقلیم یا تغییر مکان از عواملی هستند که باعث ایجاد این بیماری می شوند.
6. فعالیت بدنی ناکافی: نداشتن فعالیت کافی تاثیر بسزایی در ایجاد سنگ کلیه دارد.
7. سایر عوامل: برخی بیماری‌ های مزمن مثل دیابت، چاقی، تنبلی شدید کلیه و استفاده بی ‌رویه از دارو ها نیز می ‌توانند از عواملی باشند که سبب تولید سنگ کلیه می ‌شوند.
تشخیص دقیق سنگ کلیه برای درمان آن بسیار مهم است. برای تشخیص و درمان این بیماری بهتر است به پزشک متخصص کلیه (اورولوژیست) مراجعه و معاینه شوید.
چنانچه تمایل به انجام سونوگرافی و رادیولوژی دارید، مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند در تهران یکی از مجهز ترین مرکز ها است. می توانید با مراجعه سالانه و انجام سونوگرافی در این مرکز از سلامت جسمانی خود مطمئن شوید.

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول