دکتر نیرومند | هر آنچه درباره سرطان پستان باید دانست
هر آنچه درباره سرطان پستان باید دانست

سرطان پستان یکی از انواع سرطان ها است که در بافت‌های پستان ایجاد می‌شود. این بیماری ناشی از رشد نامنظم و ناهنجار سلول‌ها در بافت پستان می‌باشد. سلول‌های سرطانی قابلیت تکثیر و نفوذ به بافت‌های اطراف را دارند و ممکن است به نواحی مختلف بدن منتقل شوند که این پدیده را تبادل متاستازی می‌نامند.

سرطان پستان معمولاً در خانم ‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود. علل بروز این بیماری ممکن است شامل عوامل ژنتیکی، سن، هورمون‌ ها، عادات زندگی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل، دخانیات و سایر عوامل محیطی باشد.

علائم اولیه‌ سرطان پستان ممکن است شامل:

·        توده یا خرده‌ای در بافت پستان

·        تغییر در شکل سینه

·        تغییرات در پوست سینه مانند چروکیدگی یا پوسته‌پوسته شدن

·        قرمزی، گرمی، ورم یا ترشح از پستان

در صورت تشخیص سرطان پستان می توان از روش‌های درمانی مختلفی همچون جراحی، شیمی‌درمانی، تراکم‌درمانی، هورمون‌درمانی و... استفاده نمود. نوع و ترتیب درمان‌ها بستگی به مرحله بروز سرطان، نوع سلول‌های سرطانی و شرایط بیمار دارد.

تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان می‌تواند نقش مهمی در بهبود بیماری داشته باشد. به همین دلیل بهتر است زنان برنامه‌ های اسکرینینگ منظم مانند: ماموگرافی و بررسی‌های پزشکی دوره‌ ای را انجام دهند.

سرطان پستان در زنان

علائم سرطان پستان

سرطان پستان دارای علائم متفاوتی است. در ادامه به برخی از  این علائم اشاره می‌شود:

_ توده یا خرده‌ای در بافت پستان: یکی از علائم اصلی سرطان پستان می‌تواند حضور توده‌ای در بافت پستان باشد. این توده ممکن است در بافت پستان به صورت لمسی مشخص باشد.

_ تغییر در شکل سینه: تغییر در شکل طبیعی سینه، احتمال وجود مشکلاتی همچون سرطان پستان را نشان می‌دهد.

_ تغییرات در پوست سینه: این علائم می‌تواند شامل چروکیدگی، پوسته ‌پوسته شدن، ضخیم شدن پوست یا ایجاد فروپاشی باشد.

در نظر داشته باشید که این علائم ممکن است برای بیماری‌ های دیگر نیز وجود داشته باشند اما در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید به پزشک تخصصی پستان برای انجام معاینه مراجعه نمایید. همچنین برای پیشگیری و تشخیص زودرس، زنان باید برنامه‌ های اسکرینینگ منظم را انجام داده و بررسی‌ های پزشکی دوره ‌ای را انجام دهند.

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند

روش های درمانی

روش‌های درمانی سرطان پستان معمولاً بستگی به مرحله بروز سرطان، نوع سلول ‌های سرطانی و شرایط بیمار دارد. برخی از روش های درمانی را در ادامه برایتان شرح می دهیم.

جراحی: جراحی برای برداشتن توده سرطانی از پستان (تومورکتومی) یا برداشتن پستان کامل استفاده می‌شود. در برخی موارد جراحی با ترکیب سایر روش ‌های درمانی استفاده می‌شود.

شیمی‌درمانی: از داروها برای کاهش و نابودی سلول ‌های سرطانی استفاده می‌شود. این روش می‌تواند قبل یا بعد از جراحی انجام شود و همچنین به تنهایی یا در ترکیب با روش ‌های دیگر استفاده می‌شود.

تراکم‌درمانی (رادیوتراپی): برای نابودی سلول‌های سرطانی از پرتوها با انرژی نسبتا بالا استفاده می شود.

هورمون‌درمانی: برای کنترل و تضعیف اثر هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) که بر روی رشد سلول‌های سرطانی تأثیر دارند، از داروها و روش‌های هورمون‌درمانی استفاده می‌شود.

سبک زندگی سالم خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد. از مصرف دارو و هورمون هایی که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند، کاملا خودداری نمایید. بهتر است فعالیت بدنی داشته باشید و از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.

درمان سرطان پستان می تواند بر روحیه شما تاثیر بگذارد. شما می توانید با شرکت در گروه های حمایتی و انجام فعالیت های متفاوت روحیه خود را حفظ کنید.

چنانچه تمایل به انجام سونوگرافی و رادیولوژی دارید، مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند در تهران یک گزینه بسیار مناسب برای شما می باشد. می توانید با مراجعه سالانه و انجام سونوگرافی در این مرکز از سلامت جسمانی خود مطمئن شوید.