دکتر نیرومند | ندول تیروییدی چیست؟
ندول تیروییدی چیست؟

ندول تیروییدی چیست؟

ندول تیروییدی چیست؟

جایگاه ندول تیروییدی همان طور که از نامش مشخص است در تیرویید است. تیرویید از جمله عضوهای مهم در بدن است. این ارگان وظیفه متابولیسم در بدن را بر عهده دارد. یکی از شایع ترین مشکلات این عضو ندول تیروییدی می باشد. ندول ها سلول هایی غیر طبیعی می باشند که این ناحیه را برجسته می کنند. البته گره تیروییدی از جنس خود سلول های تیرویید هستند که به شکل غیر طبیعی رشد می کنند. اغلب ندول های تیروییدی خوش خیم هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. تنها برخی مواقع ممکن است سلول های سرطانی در بین آنها وجود داشته باشد.
غده تیرویید در قاعده گردن، درست زیر سیب آدم قرار دارد. بیشتر گره های تیروییدی جدی نیستند و علائم خاصی ایجاد نمی کنند. شما اغلب ممکن است ندانید که ندول تیروییدی دارید تا زمانی که پزشک شما را معاینه کند. البته برخی از ندول ها ممکن است به قدری بزرگ شوند که در بلع یا تنفس مشکل ایجاد کنند. گزینه های درمانی این مشکل به نوع ندول تیروییدی بستگی دارد.


علائم ندول تیروییدی
بیشتر ندول های تیروییدی علامت یا علائم خاصی ایجاد نمی کنند اما گاهی برخی از گره ها آنقدر بزرگ می شوند که می توانند به صورت توده احساس شوند. اغلب این گره ها به صورت تورم در قاعده گردن شما دیده می شوند. فشار دادن به مری یا نای باعث مشکل در خوردن غذا یا تنگی نفس می شود. در برخی موارد گره تیروییدی، تیروکسین مازاد طبیعی تولید می کنند. هورمون تیروکسین توسط غده تیرویید شما تولید و ترشح می شود. تیروکسین اضافی می تواند علائم تولید بیش از هورمون تیرویید یعنی پرکاری تیرویید را ایجاد کند این علائم عبارتند از:
•    کاهش وزن بی دلیل
•    افزایش تعریق
•    لرزش
•    عصبی بودن
•    ضربان قلب سریع یا نامنظم
فقط تعداد کمی از گره های تیروییدی ممکن است سرطانی باشند. اما تعیین این که کدام ندول ها سرطانی هستند نمی تواند تنها با ارزیابی علائم شما انجام گیرد. اکثر ندول های سرطانی تیروییدی به کندی رشد می کنند و زمانی که پزشک آنها را معاینه می کند ممکن است کوچک باشند. سرطان های تهاجمی با تیرویید با گره های بزرگ، ثابت، سفت، سریع الرشد معمولا نادر هستند و کمتر مشاهده می شوند.

 

علائم ندول تیروییدی

 

علل ایجاد گره های تیروییدی

ندول تیروییدی در شرایط متعددی می تواند باعث شود که گره در غده تیرویید شما ایجاد شود. برای مثال موارد زیر: رشد بیش از حد بافت طبیعی تیرویید یکی از دلایل ایجاد ندول تیروییدی است. رشد بیش از بافت تیرویید گاهی تحت عنوان آدنوم نامیده می شود. این حالت جدی نیست و علائمی ایجاد نمی کند مگر این که علائم آزاردهنده ای به علت اندازه آن ایجاد شود. برخی از آدنوم های تیروییدی می توانند منجر به پرکاری تیرویید شوند. کیست های تیروییدی حفراتی پر از مایع هستند که معمولا ناشی از آدنوم های تیروییدی هستند. اغلب اجزای جامد با مایع در کیست های تیرویید مخلوط می شوند و معمولا غیر سرطانی هستند.

التهاب مزمن تیرویید یا بیماری هاشیموتو که یک اختلال تیروییدی است می تواند باعث التهاب تیرویید و بزرگ شدن گره ها شود. این موضوع اغلب با کم کاری تیرویید همراه است. گواتر چند ندولار عامل دیگری است که می تواند باعث بزرگ شدن غده تیرویید شود. این عامل ناشی از کمبود ید یا اختلال تیرویید می تواند باشد. گواتر چند ندولار حاوی چندین گره مجزا در داخل گواتر است که علت آن ناشناخته و کمتر مشخص است.

 

بهترین روش های درمان ندول تیروییدی

درمان ندول تیروییدی شما تا حد زیادی بستگی به خوش خیم بودن یا بدخیم بودن آن دارد. در صورتی که ندول شما خوش خیم باشد نیازی به درمان خاصی ندارد. تنها نیاز است هر از گاهی چکاپ شوید. برای این کار لازم است سونوگرافی شوید. البته ممکن است در صورت تغییر سایز ندول ها بیوپسی یا FNA برای شما تجویز شود. در بیوپسی مقداری از بافت ندول به عنوان نمونه برداشته می شود. اما در FNA مقداری از آب ندول های کیست مانند کشیده می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود. آخرین روش درمان ندول تیروییدی عمل جراحی می باشد. اگر ندول شما آنقدر بزرگ باشد که نفس کشیدن یا بلع را برای شما دشوار کند گاهی اوقات ممکن است نیاز به جراحی باشد. پزشکان درمان گواتر چند ندولار را نیز با جراحی می دانند. به خصوص وقتی به مری یا نای فشار وارد کنند.

 

بهترین روش های درمان ندول تیروییدی

 

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/thyroid-nodules/symptoms-causes/syc-20355262

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول