دکتر نیرومند | لیپوم زیر جلدی چیست؟
لیپوم زیر جلدی چیست؟

لیپوم زیر جلدی همان طور که از نامش مشخص است در نواحی زیر جلدی و درست در زیر پوست رشد می کند. این توده ها بیشتر در نواحی گردن، شانه ها، بازوها، ران، کمر، شکم و دست ایجاد می شوند. در صورتی که غده چربی در مجاورت اعصاب رشد کند می تواند دردناک باشد. ممکن است تعداد زیاد عروق خونی نیز در اطراف لیپوم زیر جلدی قرار گرفته باشند و همین مورد لیپوما را در صورت لمس دردناک می کند. زمانی که لیپوما را لمس کنید ممکن است حالت نرم و خمیری داشته و به راحتی حرکت کند.

لیپوم زیر جلدی معمولا کوچک بوده و قطر آنها 5 سانتی متر است البته قابلیت بزرگ تر شدن را دارد. افراد مبتلا به لیپوم زیر جلدی توده ای نرم و تخم مرغی شکل زیر پوست خود احساس می کنند. این توده ها اغلب اوقات بدون علائم هستند اما بستگی به مکان تشکیل شدن آنها دارد. برای مثال کسی که لیپوما نزدیک به روده داشته باشد دچار علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ یا یبوست خواهد شد. همچنین در صورتی که بین عروق، اعصاب و مفاصل رشد کنند ممکن علائمی مانند درد از خود نشان دهند.

علت ایجاد لیپوم زیر جلدی
علت ایجاد لیپوم زیر جلدی غالبا ناشناخته است. اما پژوهش ها نشان داده است که منشأ ژنتیکی دارد. این غده های چربی بیشتر در افراد 40 تا 60 ساله مشاهده می شوند. سایر علت های ایجاد لیپوم زیر جلدی عبارتند از:
•    دیابت
•    چاقی
•    تابش و تشعشعات
•    درمان با تزریق انسولین
•    ضربه جسمی
•    درمان با کورتیکواستروئیدها
لیپوم ها بسیار شایع هستند. از هر هزار نفر یک نفر لیپوم زیر جلدی دارد. با وجود این که اغلب لیپوم ها در سنین 40 تا 60 سالگی ظاهر می شوند اما می توانند در هر سنی ایجاد شوند. آنها حتی می توانند در بدو تولد نیز وجود داشته باشند. وجود لیپوما ارتباط مستقیمی به جنسیت ندارد هر چند که در زنان بیشتر از مردان است.

درمان لیپوما چیست؟
لیپوم زیر جلدی نیازی به برداشتن و درمان خاصی ندارد مگر این که دردناک باشد. برخی از افراد نیز به علت این که لیپوما در جای نامناسب قرار دارد و ظاهری آزار دهنده دارد تمایل به جراحی آنها دارند. رایج ترین راه برای برداشتن لیپوم بریدن آن با جراحی یا استفاده از لیپوساکشن است. لیپوساکشن نوعی عمل جراحی است که به چربی کِشی معروف است. در این روش از تکنیک مکش برای برداشتن غده چربی استفاده می شود.
بیشتر لیپوم ها کوچک هستند و هیچ عارضه ای ایجاد نمی کنند. لیپوم ها اگر بزرگ باشند یا ساختارها و اعصاب مجاور را تحت فشار قرار دهند می توانند عوارضی ایجاد کنند. اگر پزشک شما لیپوم زیر جلدی را بردارد عوارض احتمالی جراحی شامل عفونت، درد، خونریزی، جای زخم یا عود لیپوما وجود دارد. پزشک معمولا لیپوم شما را لمس می کند و از شما می پرسد آیا دردناک یا حساس است؟ ممکن است برای تایید این که لیپوم سرطانی نیست نیاز به بیوپسی داشته باشد. در طی این روش یک نمونه ای از لیپوم زیر جلدی را بر می دارد و برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد.

درمان لیپوما چیست؟

آیا لیپوم زیر جلدی خطرناک است؟

برای پاسخ به این سوال پزشک باید لیپوم زیر جلدی را بررسی کند. برای این منظور پزشک ممکن است سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی یا بیوپسی (نمونه برداری از بافت) را به شما پیشنهاد کند. برخی از توده هایی که مشابه لیپوما هستند مانند لیپوسارکوم می توانند سرطانی باشند. این نوع توده ها معمولا دردناک بوده و سریع الرشد هستند و در زیر پوست ثابت می شوند. در این صورت پزشک شما را برای تشخیص و درمان های تکمیلی به متخصص ارجاع می دهد. برخی از توده هایی که شبیه لیپوم هستند می توانند کیست باشند. کیست ها نزدیک به سطح پوست بوده و و در لمس سفت تر هستند.

لیپوم زیر جلدی انواع مختلفی دارد یک نوع آن کپسوله شده است که به بافت های اطراف خود پخش نمی شود. نوعی از آن بدون درد بوده با این حال بسته به محل، اندازه، وجود رگ های خونی باعث درد و ناراحتی می شوند. برخی از آنها گرد یا بیضی شکل هستند. توده هایی چربی با بافت لاستیکی شکل که معمولا متقارن هستند. یک نوعی از آنها متحرک می باشند که درست زیر پوست می نشینند و وقتی آنها را لمس کنید حرکت می کنند. نوع دیگری از لیپوم ها قطری کمتر از 4 سانتی متر دارند. البته در چند مورد می توانند بزرگ تر از 15 سانتی متر نیز باشند.

لیپوما خطرناک است؟