دکتر نیرومند | پولیپ آندومتر و تفاوت آن با فیبروم رحم
پولیپ آندومتر و تفاوت آن با فیبروم رحم

پولیپ آندومتر و تفاوت آن با فیبروم رحم

پولیپ آندومتر و تفاوت آن با فیبروم رحم

پولیپ آندومتر یا پولیپ رحم به رشد بیش از حد آندومتر در حفره رحم گفته می شود. پولیپ رحم و فیبروم رحم از لحاظ نوع بافت متفاوت از یکدیگر هستند. 

 

پولیپ آندومتر چیست؟

آندومتر پوشش داخلی رحم است. رشد بیش از حد این پوشش می تواند پولیپ ایجاد کند. پولیپ ها زائده های انگشت مانندی هستند که به دیواره رحم می چسبند. پولیپ آندومتر به اندازه یک دانه کنجد یا بزرگتر از یک توپ گلف است. رحم ممکن است حاوی یک یا چند پولیپ باشد. پولیپ ها اغلب در درون رحم باقی می مانند، اما گاها از طریق دهانه رحم به سمت واژن حرکت می کنند. پولیپ های رحم بیشتر در خانم هایی که دوران یائسگی را تمام کرده اند، دیده می شود. هر چند که احتمال دارد خانم های جوان نیز به آن مبتلا شوند.

 

پولیپ های آندومتر ماهیتی خوش خیم دارند و هم در سنین باروری و هم در زنان یائسه وجود دارند. پولیپ آندومتر نسبتا شایع است و ممکن است با خونریزی شدید غیر طبیعی در دوران قاعدگی همراه باشد. در زنان بدون علامت، پولیپ ها ممکن است خود به خود پسرفت کنند، اما در خانم هایی که علائم بیماری را دارند پولیپ ها را می توان به طور ایمن و کارآمد با برداشتن هیستروسکوپی درمان کرد.

 

عوامل دیگری که خطر ابتلا به پولیپ آندومتر را افزایش می دهند عبارتند از: چاقی، درمان جایگزینی هورمونی پس از یائسگی، سابقه خانوادگی سندرم لینچ یا سندرم کاودن. پولیپ رحم در زنان بین 20 تا 40 سال شایع است و در افراد کمتر از 20 سال نادر می باشد.

 

علائم مربوط به پولیپ آندومتر

علائم و نشانه های پولیپ آندومتر عبارتند از: خونریزی واژن بعد از یائسگی، خونریزی بین پریودها، دوره های مکرر و غیر قابل پیش بینی پریودی با تعداد روزهای متفاوت، دوره های بسیار سنگین ناباروری. بعضی از خانم ها ممکن است با خونریزی خفیف یا لکه بینی مواجه شوند و برخی دیگر فاقد علامت باشند.

 

 

 

پولیپ آندومتر در افراد زیر 20 سال به ندرت رخ می دهد.

 

تفاوت اساسی فیبروم و پولیپ چیست؟

هم فیبروم رحم و هم پولیپ آندومتر از انواع مختلفی از بافت تولید شده اند. فیبروم ها از ماهیچه صاف رحم ساخته می شوند، در حالی که پولیپ ها از بافت نازکی که رحم را می پوشاند (بافت آندومتر) به وجود می آیند. همچنین پولیپ ها معمولا از سن 40- 50 سالگی به بعد شایع تر می شوند، در حالی که فیبروم ها می توانند زنان را در هر رده سنی درگیر کنند.

 

اگرچه هر دو می توانند باعث پریودهای نامنظم، پریودهای سنگین یا مشکلات باروری شوند، اما در فیبروم های رحمی خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد. در عین حال، پولیپ ها ممکن است خطرناک تر باشند، زیرا اگر در زمان مناسب بدون درمان باقی بمانند، می توانند به ضایعات سرطانی تبدیل شوند. دانستن تفاوت پولیپ و فیبروم، شما را از مشکلات آینده مرتبط با سلامتی جلوگیری می کند. لذا برای پیشگیری از هرگونه مشکل در ناحیه رحم می توانید به کلینیک دکتر نیرومند مراجعه نمایید. 

 

درمان پولیپ های رحم

-چکاپ های دوره ای منظم: اگر پولیپ از نوع سرطانی نیست و فاقد هر گونه علائم بیماری هستید، احتمالا نیازمند درمان خاصی نباشید و آنها با گذشت زمان به طور خود به خود حذف گردند.

 

-داروها: مصرف داروهایی مانند پروژستین ها و آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین به شما کمک می کنند تا سطح هورمون خود را کنترل نمایید. این قرص ها نه تنها باعث کوچکتر شدن اندازه پولیپ ها می شوند، بلکه از شدت خونریزی می کاهند. توجه نمایید که معمولا در صورت عدم استفاده از این داروها علائم خود را بروز خواهند داد. 

 

-عمل جراحی: پزشکان برای خارج کردن پولیپ های رحمی از روش های هیستروسکوپی یا کورتاژ استفاده می نمایند. اگر پولیپ‌های شما دارای سلول‌های سرطانی هستند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید تا کل رحم خود را خارج کنید که این روش هیسترکتومی نامیده می‌شود. برای اطلاع از نوع پولیپ های موجود در رحم خود می توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند مراجعه نمایید.

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول