دکتر نیرومند | فیبروم رحم چیست؟ علت و روش‌های درمان در کلینیک دکتر نیرومند
فیبروم رحم چیست؟ علت و روش‌های درمان در کلینیک دکتر نیرومند

فیبروم رحم چیست؟ علت و روش‌های درمان در کلینیک دکتر نیرومند

فیبروم رحم چیست؟ علت و روش‌های درمان در کلینیک دکتر نیرومند

 

فیبروم رحم در واقع توده های غیر سرطانی هستند که در رحم اکثر زنان رشد می کنند. ورزش کردن و تغییر رژیم غذایی از جمله مواردی هستند که می توانند از بزرگ شدن و رشد فیبروم ها جلوگیری نمایند. 

 

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم های رحمی تومورهایی هستند که در رحم زنان رشد می کنند و معمولا غیر سرطانی و خوش خیم می باشند. لیمیوم یا میوم از دیگر نام های فیبروم رحم به حساب می آیند. رحم ممکن است تنها حاوی یک فیبروم منفرد باشد و یا تعداد زیادی از تومورها در آن رشد نمایند. 

 

علائم ناشی از فیبروم رحم

اکثر خانم هایی که فیبروم دارند فاقد علامت خاصی هستند. علائم ناشی از فیبروم ها به عواملی چون محل، اندازه و تعداد فیبروم ها نیز بستگی دارد. از شایع ترین علائم و نشانه های فیبروم رحم می توان به خونریزی شدید قاعدگی، دوره قاعدگی طولانی (بیش از یک هفته)، احساس فشار یا درد در لگن، تکرر ادرار، یبوست، کمردرد یا پا درد اشاره کرد. توجه نمایید که فیبروم ها به ندرت می توانند باعث درد حاد شوند.

فیبروم ها را بر اساس محل قرار گرفتن آنها در رحم طبقه بندی می کنند. فیبروم میومتر در دیواره عضلانی رحم  پیش می روند. فیبروم زیر مخاطی به سمت درون حفره رحم رشد می کند. فیبروم های ساب سروزال (subserosal) در زیر پوشش بیرونی رحم قرار گرفته اند. فیبروم نوع پایه دار (pedunculated) نیز بر روی یک ساقه بلند در ناحیه درونی یا بیرونی رحم می باشد. برای اطلاع از نوع فیبروم های خود می توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند مراجعه نمایید.

 

علت ایجاد فیبروم رحم

از هر پنج زن یک نفر ممکن است در طول سال های باروری خود مبتلا به فیبروم رحم باشد. نیمی از زنان تا سن 50 سالگی فیبروم دارند. فیبروم در زنان زیر 20 سال نادر است. آنها در آمریکایی های آفریقایی تبار نسبت به زنان سفیدپوست، اسپانیایی تبار یا آسیایی شایع تر هستند. هیچ کس دقیقا نمی داند چه چیزی باعث ایجاد فیبروم می شود. تصور می شود که آنها نتیجه هورمون های موجود در بدن یا ژن ها می باشند.

فیبروم رحم می تواند آنقدر ریز باشد که برای دیدن آن به میکروسکوپ نیاز داشته باشید. همچنین فیبروم ها می توانند به اندازه ای بزرگ شوند که کل رحم را پر کنند و ممکن است با چندین پوند یا کیلوگرم وزن همراه باشند.

 

راه های درمان فیبروم

- رژیم غذایی و تغییر در شیوه زندگی: براساس مطالعات انجام شده برخی تغییرات در سبک زندگی چون رژیم غذایی سالم و ورزش منظم به میزان زیادی می توانند مانع تولید فیبروم در رحم شوند. وجود چربی اضافی در بدن تاثیر چندانی در بهبود علائم فیبروم نخواهد داشت. اما ورزش به کاهش بعضی از نشانه های فیبروم رحم کمک می نماید. همچنین مصرف میوه و سبزیجات سبز به مقدار کافی خطر تولید فیبروم را به حداقل می رسانند.

- داروهای غیر هورمونی: ترانکسامیک اسید یک داروی غیر هورمونی است که خانم ها می توانند در روزهایی که پریود سنگینی دارند، استفاده نمایند. این قرص با اینکه منجر به کاهش خونریزی می گردد اما در کوچک شدن اندازه فیبروم بی تاثیر است. 

- داروهای هورمونی: برای درمان و بهبود علائم فیبروم رحم، استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی گزینه مناسبی می باشد. این نوع قرص ها اندازه فیبروم ها را به حداقل نمی رسانند، اما می توانند از شدت خونریزی بکاهند یا باعث تنظیم دوره های قاعدگی گردند. همچنین داروی دانازول می تواند در کوچک کردن اندازه فیبروم ها و کاهش علائم، موثر واقع شود. برای کسب اطلاعات لازم در رابطه با نحوه درمان فیبروم رحم می توانید به کلینیک دکتر نیرومند مراجعه نمایید.

 

بهبود فیبروم رحم با مصرف دارو

 

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول