دکتر نیرومند | علائم و درمان آندومتریوز در کلینیک دکتر نیرومند
علائم و درمان آندومتریوز در کلینیک دکتر نیرومند

آندومتریوز نوعی بیماری است که در آن بافت آندومتر در خارج از رحم رشد می نماید. دردهای لگنی از متداول ترین علائم این بیماری است.

آندومتریوز چیست؟

رحم زنان دارای پوششی از بافت به نام آندومتر است. این بافت هر ماه ضخیم می شود تا بدن برای بارداری آماده شود. اگر باردار نشوید، در طول دوره قاعدگی شما می ریزد و خونریزی می کند. بافت سالم آندومتر در داخل رحم رشد می کند، اما حدود 11 درصد از زنان به بیماری به نام آندومتریوز مبتلا هستند. با اینکه این بیماری اغلب در زنان 30 یا 40 ساله تشخیص داده می شود، اما می تواند هر زنی را از اولین سیکل قاعدگی تا یائسگی تحت تاثیر قرار دهد.

آندومتریوز بر اندام های لگنی تأثیر می گذارد. دستگاه تناسلی خانم ها از چندین بخش مختلف مانند تخمدان ها، لوله های فالوپ، رحم، دهانه رحم و واژن تشکیل شده است. بافت آندومتر قرار است در رحم شما رشد کند که مسئول نگهداری و رشد کودک در صورت بارداری است. اما اگر آندومتریوز دارید، بافت آندومتر در خارج از رحم شما رشد می کند. اندام های تناسلی مجاور اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند. بافت آندومتر می تواند روی یا اطراف تخمدان ها و لوله های فالوپ نیز رشد کند. رشد بافت می تواند به سایر اندام های لگن سرایت کند، حتی اگر مربوط به تولید مثل نباشند. برخی از زنان رشد بافت آندومتر در اطراف روده، رکتوم و مثانه خود دارند. بیشتر اوقات، رشد غیر طبیعی بافت آندومتر در ناحیه لگن باقی می ماند. در موارد نادر، بافت ممکن است تا حفره قفسه سینه گسترش یابد.

علائم ناشی از آندومتریوز

احساس درد در ناحیه لگن شایع ترین علامت آندومتریوز است. حتی خانم ها ممکن است در طول دوره قاعدگی علائمی مانند کمردرد مزمن، گرفتگی و خونریزی شدید را تجربه کنند. این بیماری همچنین می تواند باعث درد در رابطه جنسی، نفخ و حالت تهوع گردد. اگر رشد بافت روده شما را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است دچار یبوست، اسهال یا حرکات دردناک روده شوید.

توجه داشته باشید که شدت علائم حاکی از شدت بیماری نمی باشد. بعضی از زنان علائم شدید با اندومتریوز خفیف دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با آندومتریوز شدید و بدون علائم مواجه شوند. در صورت داشتن هر یک از علائم بالا با انجام آزمایشات لازم در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند نسبت به تشخیص و درمان زود هنگام بیماری خود اقدام نمایید.

راه های درمان این بیماری

درمان خاصی برای بیماری آندومتریوز وجود ندارد. درمان‌ها معمولا شامل جراحی یا دارو هستند. شاید لازم باشد درمان های مختلفی را امتحان کنید تا بفهمید چه چیزی به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.  داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن برای بسیاری از افراد موثر هستند. اگر این قرص ها درد شما را تسکین نمی دهد، در مورد گزینه های دیگر بپرسید. هورمون درمانی مقدار استروژنی را که بدن شما ایجاد می کند کاهش می دهد و می تواند پریود شما را متوقف کند. این به ضایعات کمک می‌کند تا خونریزی کمتری داشته باشند، بنابراین التهاب، جای زخم و تشکیل کیست‌ها زیاد نیست. داروهای هورمونی رایج عبارتند از: قرص های ضد بارداری فقط پروژسترون ، آگونیست ها و آنتاگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین، دانازول (دانوکرین)

جراحی محافظه کارانه: اگر آندومتریوز دارید و در تلاش برای باردار شدن هستید، جراحی برای برداشتن ایمپلنت های آندومتریوز در حالی که رحم و تخمدان شما حفظ می شود (جراحی محافظه کارانه) شانس موفقیت شما را افزایش دهد. پزشک برای انجام این کار ممکن است روش لاپاراسکوپی را به کار برد. لذا می توانید برای تشخیص و درمان بیماری به کلینیک دکتر نیرومند مراجعه نمایید.

استفاده از روش جراحی برای درمان آندومتریوز در شرایط حاد