دکتر نیرومند | سونوگرافی چیست ؟
سونوگرافی چیست ؟

سونوگرافی چیست ؟

سونوگرافی چیست ؟

اگر تا به حال برای تشخیص سنگ کلیه به پزشک مراجعه کرده باشید، حتما نام سونوگرافی را شنیده اید. سونوگرافی یک روش تشخیصی غیر تهاجمی است که سال هاست توسط پزشکان برای بررسی شرایط سلامت اندام های مختلف توصیه می شود. سونوگرافی با هدف مشاهده بافت های داخلی انجام شده و فقط مربوط به کلیه و یا دوران بارداری نیست. می توان برای بررسی غدد مختلف و دیگر بافت های بدن از این روش استفاده کرد. در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی، این روش تشخیصی به صورت کاملا ایمن انجام می شود. فقط کافیست که خودتان را برای انجام آن آماده کنید و در صورت نیاز پرهیزات غذایی خاصی داشته باشید. اما قبل از انجام سونوگرافی در مرکز سونوگرافی دکتر نیرومند، با ما همراه باشید تا با این روش تشخیصی بیشتر آشنا شوید.

 

 

عوارض و خطرات سونوگرافی

 

سونوگرافی چیست؟ 
سونوگرافی یک روش تشخیصی ایمن است که برای ثبت اطلاعات بافت ها و اندام های مختلف انجام می شود. در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی، می توان این روش تشخیصی را به صورت کاملا ایمن انجام داد. برای انجام این تصویربرداری، نیازی به انجام اقدامات خاصی نیست. حتی می توانید چند ساعتی از منزل خارج شوید و سپس به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی مراجعه کنید. 
نحوه کارکرد سونوگرافی بسیار ساده است. یک پروب برای دستگاه های سونوگرافی وجود دارد که باعث منتشر کردن امواج فراصوت به داخل بافت های بدن می شوند. این امواج به بافت های مختلف بدن برخورد می کنند و می توانند بازتاب شوند. بازتاب امواج و ثبت آن ها به صورت دقیق باعث ایجاد یک تصویر روی مانیتور دستگاه می شود که این تصویر نشان دهنده اطلاعات بافت های مختلف بدن می باشد. 


نحوه انجام سونوگرافی در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی 
در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند، بیمار ابتدا وارد اتاق سونوگرافی می شود. سپس، بر اساس نوع سونوگرافی (داخلی یا خارجی بودن آن)، بیمار روی تخت دراز می کشد و پزشک پروب سونوگرافی را روی پوست قرار می دهد. با حرکت پروب روی بخش های مختلف بدن، شکل بافت ها روی مانیتور مشخص می شوند و پزشک می تواند بر اساس داده های موجود، بیماری را تشخیص دهد. 
انجام سونوگرافی کاملا ایمن و بدون درد است. تنها احساسی که در حین انجام سونوگرافی دارید، ژلی است که روی بدن شما زده می شود تا پروب به راحتی روی پوستتان حرکت کند. در نهایت پروب به آرامی توسط دست پزشک روی پوست حرکت داده می شود تا اطلاعات بافت های مورد نظر ثبت گردد. 

 

نکات قبل از انجام سونوگرافی 
سونوگرافی یک روش ایمن است که می تواند برای بررسی غدد و بافت های داخلی بدن مورد استفاده قرار گیرد. اگر قصد انجام سونوگرافی برای تشخیص بیماری خود را دارید، می توانید با پزشک در مورد کارهایی که باید قبل از انجام سونوگرافی انجام دهید، صحبت کنیم. در برخی از موارد افراد مجبور هستند که حجم زیادی آب بنوشند تا بتوانند سونوگرافی کلیه انجام دهند. در برخی از موارد نیز خوردن غذا تا چندین ساعت قبل از سونوگرافی غیر مجاز است. 


عوارض و خطرات سونوگرافی
حال که با سونوگرافی و نحوه عملکرد آن آشنا شدید، احتمالا این سوال برای شما مطرح شده است که عوارض این روش چیست؟ به طور کلی، عوارض سونوگرافی بسیار محدود است. چرا که امواج فراصوت ارسال شده به داخل بافت های بدن کاملا ایمن می باشند و هیچ ضرری برای بافت های بدن شما نخواهند داشت. این موضوع باعث شده تا محبوبیت این روش تشخیصی نسبت به روش هایی مانند تصویربرداری اشعه ایکس افزایش پیدا کند. 
البته در شرایطی که افراد نیاز به انجام سونوگرافی داخلی داشته باشند، حتما باید به نکات بهداشتی توجه شود. در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند به این نکات توجه می شود تا بیماران با مشکلات جدیدی مواجه نشوند. 

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول