دکتر نیرومند | درمان کیست ساده تخمدان در کلینیک دکتر نیرومند
درمان کیست ساده تخمدان در کلینیک دکتر نیرومند

کیست ساده تخمدان از جمله بیماری های متداول در زنان می باشد. گاهی اوقات این کیست ها بدون هیچ علائمی در درون یا روی تخمدان ها تولید می شوند. برای اطمینان از نوع کیست های تخمدانی خود می توانید به جراح زنان زایمان در کلینیک دکتر نیرومند مراجعه نمایید.

کیست ساده تخمدان

یکی از بیماری های بسیار شایع در بین زنان کیست ساده تخمدان است. کیست های تخمدان که در قسمت بیرون یا داخل یک یا هر دو تخمدان به وجود می آیند حاوی مواد نیمه جامد یا مایع هستند. تخمدان ها اندام های کوچکی در قسمت انتهایی شکم در دو سمت رحم  می باشند که جزئی از دستگاه تناسلی زنان را تشکیل می دهد. تخمک و هورمون هایی چون استروژن و پروژسترون در داخل تخمدان ها تولید می شوند.

علائم کیست ساده تخمدان؟

در بیشتر اوقات، کیست ساده تخمدان بدون نشانه خاصی ایجاد می شود. اما زمانی که کیست بیشتر رشد می کند، علائم نمایان خواهند شد. در صورت داشتن کیست با علائمی مانند نفخ یا تورم شکم، احساس درد در ناحیه پایین کمر یا ران، حرکات روده دردناک، تهوع و استفراغ، حساسیت سینه مواجه می شوید. با مراجعه به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند می توانید در رابطه با کیست های خود اطلاعات کاملی کسب نمایید.

نحوه درمان کیست تخمدان؟

درمان کیست ساده تخمدان به عواملی مختلفی مانند سن و علائم بیمار و آنچه باعث تولید کیست شده است، بستگی دارد.

- چکاپ های دوره ای منظم: ممکن است هیچ گونه علائم بیماری نداشته باشید اما نتایج حاصل از سونوگرافی حاکی از وجود کیست های کوچک و پر از مایع باشد. بدین دلیل، احتمال دارد جهت مشاهده میزان تغییرات رخ داده در اندازه و ظاهر کیست ها سونوگرافی لگنی را به طور مکرر انجام دهید.

-استفاده از دارو:  کیست ساده تخمدان در بیشتر افراد خوش خیم می باشد و این نوع کیست ها اغلب بدون درمان هم قابل تحمل هستند. حتی ممکن است بعد از گذشت چند هفته به طور کامل از بین بروند. در واقع می توانید کیست های خوش خیم را با هر چند وقت یک بار بررسی بدون مصرف داروی خاصی کنترل کنید.

گاها پزشک متخصص برای جلوگیری از بزرگ شدن اندازه کیست ساده تخمدان و پیشرفت آن، احتمال دارد داروهای ضد بارداری هورمونی توصیه کند. این قرص ها نه تنها مانع تخمک گذاری می شوند بلکه از ابتلا به کیست های تخمدان بیشتر جلوگیری می کنند. همچنین توجه نمایید که قرص های ضد بارداری باعث کوچک شدن کیست ها نمی گردند. در رابطه با درمان کیست ها از طریق مصرف دارو می توانید با دکتر نیرومند مشورت کنید.

-عمل جراحی: کیست‌های بزرگ و یا آنهایی که با بروز علائم همراه هستند را باید جراحی نمایید. بعضی از کیست ها را بدون حذف تخمدان می توان از بین برد (سیستکتومی)، اما گاها هم لازم است برای برداشتن کیست ها، تخمدان نیز حذف گردد (اووفورکتومی). دو نوع جراحی لاپاراسکوپی و لاپاراتومی برای برداشتن کیست ساده تخمدان می باشند.

جراحی اغلب می تواند با استفاده از جراحی کم تهاجمی (لاپاراسکوپی) با لاپاراسکوپ و ابزارهایی که از طریق بریدگی های کوچک در شکم شما وارد می شوند، انجام شود. در مقابل جراحی لاپاراتومی زمانی استفاده می شود که کیست ها بزرگ یا سرطانی باشند، در اینصورت پزشک به ایجاد برش های بزرگتر نیاز خواهد داشت.

گاهی کیست ساده تخمدان ایجاد شده بعد از یائسگی سرطانی می باشد. در این صورت ممکن است نیاز باشد که به متخصص سرطان زنان مراجعه کنید. در اینصورت مجبور به برداشتن رحم، دهانه رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها از طریق جراحی خواهید بود. در برخی مواقع، احتمال دارد بیمار در طول درمان نیازمند شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد.

درمان کیست ساده تخمدان در کلینیک دکتر نیرومند