دکتر نیرومند | داپلر تخمدان و رحم چیست؟
داپلر تخمدان و رحم چیست؟

داپلر تخمدان و رحم چیست؟

داپلر تخمدان و رحم چیست؟

سونوگرافی داپلر تخمدان و رحم  یکی از روش های شناسایی بیماری و وضعیت رحم می باشد که در بیشتر مواقع در جلوگیری از مشکلات بزرگتر حائز اهمیت است. این نوع سونوگرافی تصاویری از جریان خون در بدن را نمایان می کند. برای انجام آزمایشات دقیق داپلر به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند مراجعه کنید.

 

داپلر تخمدان و رحم جیست؟

نوع خاصی از سونوگرافی، داپلر جریان رنگ، گاهی اوقات برای اندازه گیری جریان خون در تخمدان ها استفاده می شود. جریان خون معمولا در سرطان های تخمدان افزایش می یابد، اگرچه ممکن است توسط سایر شرایط خوش خیم نیز افزایش یابد. سونوگرافی داپلر تخمدان و رحم زمانی کاربرد دارد که پزشک بخواهد به بررسی عروق خونی دستگاه تناسلی بپردازد. جهت انجام این کار بیمار باید مثانه خود را به منظور عادی نمودن میزان فشار خون و ضربان قلب خالی نگه دارد .

سونوگرافی داپلر رحم و تخمدان در اکثر موارد از روی شکم انجام می پذیرد. اما در موارد خاص پزشک جهت  یافتن روش تشخیصی درست و دقیق، سونوگرافی واژینال را هم توصیه می کند. در روش واژینال برای دستیابی به مشکلات درون رحم و محدوده لگن ابزاری بسیار نازک و بلند به نام ترانس به درون واژن فرستاده می شود.

 

لازم به ذکر است که سونوگرافی داپلر تخمدان و رحم عاری از اشعه‌های مضر می باشد. برای داشتن تصاویر با وضوح بیشتر از امواج صوتی با فرکانس بالا در این سونوگرافی استفاده می شود. این تصاویر بر روی مانیتور ظاهر می گردند و پزشک از طریق آنها می تواند نوع بیماری و وضعیت رحم بیمار را تشخیص دهد. بدین دلیل، انجام سونوگرافی رحم و تخمدان برای زنان بدون ریسک است و خطر خاصی سلامت خانم ها را تهدید نمی کند. برای انجام سونوگرافی داپلر با بهترین دستگاه ها می توانید به کلینیک دکتر نیرومند مراجعه کنید.

 

زمان استفاده از داپلر رحم

در برخی موارد ممکن است به توصیه پزشک متخصص خود سونوگرافی داپلر تخمدان و رحم را انجام دهید.

-بررسی چرخش در تخمدان ها: برخی اوقات ضایعاتی مانند کیست ها باعث چرخش عروق می شوند که در اثر این چرخش خونرسانی قطع یا کاهش می یابد.

-بررسی بعضی ضایعات بدخیم: با استفاده از سونوگرافی داپلر تخمدان و رحم می‌توان خوش خیم یا بدخیم بودن یک ضایعه را از طریق مشاهده خون رسانی آن بررسی نمود. ویژگی های خون رسانی ضایعات رحم، در هر دو حالت بدخیم و خوش خیم مشخصات خاص خود را دارد که متفاوت از یکدیگر می باشد. لذا از این طریق می توانند ماهیت ضایعه را به راحتی تشخیص دهند.

-بررسی ضایعات آندومتر: به کمک این روش می توان به وجود ضایعات رحمی چون پولیپ های آندومتر پی برد.

-بقایای بارداری: ممکن است بقایای باقی مانده از جفت در داخل آندومتر دارای عروق باشند. شناسایی این بقایا، به پزشک کمک می کند تا به راحتی نوع روش درمانی را انتخاب نماید. چون در بقایایی که حاوی عروق خونی هستند درمان معمولا سخت و پیچیده است.

-بررسی نازائی: سونوگرافی داپلر تخمدان و رحم در تشخیص به موقع ناباروری حائز اهمیت است. در حالت کلی، برای مشخص کردن جریان خون در قسمت تخمدان با خصوصیات نئوپلاستیکی این سونوگرافی مورد استفاده قرار می گیرد.

-تعیین وضعیت جنین: پزشک متخصص جهت تعیین رابطه جریان خون در درون رحم و بند ناف جنین، این نوع سونوگرافی را برای خانم های باردار توصیه می کند. زیرا تنها به کمک این روش می توان به معیوب بودن جنین پی برد. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند به شما کمک می کند تا اطلاعات لازم را در رابطه با سلامت جنین و مادر به دست آورید.

 

 

سونوگرافی داپلر تخمدان و رحم جهت تشخیص سلامت جنین

 

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول