دکتر نیرومند | بيماري هاي پستان
بيماري هاي پستان

بيماري هاي پستان

 

بيماريهاي پستان

بدخيمي پستان :

بدخيمي پستان يكي از شايعترين بدخيمي ها در بانوان مي باشد كه متاسفانه شيوع آن در ايران نسبتا بالاست و عامل نگراني بسياري از افراد مي باشد. در اين بيماري فاكتور ارث و ژنتيك كاملا شناخته شده مي باشد .سن شيوع اين بدخيمي معمولا بالاي 40 سالگي است ولي متاسفانه امروزه مواردي از بروز در سنين پايين تر هم ديده می شود. 

 

آيا راهي براي غربالگري بدخيمي پستان وجود دارد؟

بله . امروزه و با پيشرفت تكنولوژي تصوير برداري  امكان تشخيص زودرس بدخيمي پستان وجود دارد كه در صورت تشخيص زودرس امكان ريشه كني اين بيماري وجود خواهد داشت.

 

مراحل غربالگري بدخيمي پستان كدامند؟

چند كارهمرا ه يكديگر كمك به تشخيص زودرس بدخيمي پستان مي نمايند كه عبارتند از :

1-معاينه شخصي : امروزه  توصيه مي شود كه همه بانوان از زمان آغاز بلوغ هر ماه خود را معاينه نمايند.زمان اين معاينه بايد يك روز معين در ماه (مثلا يك روز به پايان پريود) باشد .بهتر است از يك پزشك متخصص جراحي در مورد چگونگي معاينه شخصي كمك گرفته شود. هر گاه در اين معاينه ها موردي مشكوك پيدا شد فرد بايد به جراح مراجعه نمايد.

2-معاينه تخصصي : بهتر است دست كم سالي يك بار بانوان بوسيله جراح معاينه گردند.

3-ماموگرافي : امروزه توصيه مي شود ( انجمن رادیولوژی و انجمن جراحی آمریکا)  كه  همه بانوان پس از سن 40 سالگي هر سال تحت ماموگرافي قرار گيرند.

 

آيا مي شود به جاي ماموگرافي سونوگرافي انجام داد؟

براي غربالگري و پس از 40 سالگي ماموگرافي تنها روش كارا مي باشد و هيچ روشي نمي تواند جايگزين آن شود. ممكن است پس از انجام ماموگرافي در مواردي توصيه به اقدامي تكميلي مانند سونوگرافي يا نمونه برداري يا MRI گردد.

 

آيا اشعه ماموگرافي ضرر ندارد و خود سبب بدخيمي نمي شود؟

اشعه ماموگرافي بسيار كم و حدود يك چهارم اشعه مورد استفاده در گرافي قفسه سينه مي باشد و خطر آن بسيار ناچيز مي باشد و در مقابل ،  فايده اي كه از كشف زودرس بدخيمي پستان بدست مي دهد بسيار بسيار بيشتر مي باشد و تا كنون موردي از ابتلا به بدخيمي پستان در اثر انجام ماموگرافي ثابت نشده است  بنابراين توصيه مي شود در اين مورد ملاك پروتكل هاي بين المللي قرار گيرند و نه صحبت افراد نا آگاه و دوراز علم روز.

 

آيا نيازي به نگهداري عكسهاي ماموگرافي مي باشد؟

بله حتما بايد گرافي هاي (و نه فقط گزارش ) ماموگرافي در مكاني تاريك و خشك و خنك نگهداري شوند تا در زمان نوبت بعدي ماموگرافي تحويل بخش تصويربرداري شوند تا پزشك متخصص راديولوژي آن را با ماموگرافي فعلي مقايسه نمايد و تغييرات احتمالي را كشف نمايد. اين موضوع بسيار بسيار مهم مي باشد.

 

بيماري فيبروكيستيك (تغییرات خوش خیم پستانی) چيست؟

تغييرات هورموني پس از سي سالگي به طور شايع در بانوان رخ مي دهد كه اين تغييرات سبب تغييراتي در بافت پستانها مي گردد كه مي تواند سبب دردي در پستانها گردد كه معمولا با فرا رسيدن زمان پريود از شدت آن كاسته مي شود.امروز از اصطلاح تغييرات خوش خيم پستاني براي اين حالت استفاده مي گردد.اين تغييرات مي تواند همراه تشكيل كيستهايي با اندازه و تعداد گوناگون در پستانها باشد.اين تغييرات معمولا خوش خيم هستند و دچار تغيير بدخيمي نمي گردند.

 

آيا كيست پستان نياز به درمان دارد؟

كيست پستاني انواعي دارد كه در فرم ساده آن (محتوي مايع شفاف) نياز به درمان خاصي نيست. (تعداد و اندازه كيست ها اهميتي ندارند) مگر در مواردي كه دچار خونريزي داخلي منجر به درد شديد گردد يا به اندازه اي بزرگ و بر آمده شود كه مشكل زيبايي ايجاد نمايد در اين موارد مي توان با هدايت سونوگرافي به صورت سر پايي آنها را خالي نمود كه بلافاصله درد و اندازه آنها كاهش قابل توجه مي يابد. لازم به ياد آوري است كه احتمال عود كيست در همان محل يا محلي ديگر وجود دارد.

در موارد كيستهاي كمپلكس (داراي جز توپر) ممكن است نياز به نمونه برداري (بيوپسي) وجود داشته باشد.

 

فيبروآدنوم چيست ؟

يكي از توده هاي خوش خيم به ويژه در بانوان جوان مي باشد كه نياز به اقدام خاصي به جز پيگيري ساليانه ندارد مگر اندازه آن بزرگ شود كه در صورتي كه بزرگتر از 15ميليمتر شود نياز به نمونه برداري و در صورتي كه بزرگتر از 25 ميليمتر شود نياز به جراحي مي باشد.

 

 

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول